Lumbago. Przyczyny, objawy i leczenie

Lumbago, zwane popularnie postrzałem, to obecnie bardzo często występujące schorzenie. Charakteryzuje się bólem w dolnej, lędźwiowej części pleców. Dolegliwość może pojawić się podczas wysiłku fizycznego lub nagłego ruchu.

Najczęściej występuje u osób w przedziale wiekowym 30-55 lat. Kiedy pojawiają się pierwsze objawy, należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą, ponieważ ból może się nasilać, a nawet skutkować powikłaniami.

Przyczyny i objawy lumbago

Najczęściej przyczyną lumbago są stosunkowo łagodne schorzenia, takie jak: urazy lędźwiowo-krzyżowej części kręgosłupa, otyłość, słaby gorset mięśniowy i wzmożone napięcie mięśni kręgosłupa. Za postrzał mogą być odpowiedzialne również poważniejsze choroby, np. dyskopatia, rwa kulszowa, złamania wynikające z przebiegu osteoporozy lub zwyrodnienia kręgosłupa. Często silny ból w lędźwiowej części pleców występuje też u kobiet w ciąży. Winne mogą być również złe nawyki – brak aktywności fizycznej, nieprawidłowa postawa ciała i siedzący tryb życia.

Choroba zazwyczaj utrzymuje się do kilku dni, ale czasami trwa nawet kilka tygodni. Jej najczęstsze objawy to:

• ostry ból okolicy lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa,
  • ból pleców podczas chodzenia,
  • sztywność mięśniowa dolnej części pleców,
  • ból promieniujący do bioder i mięśnia czworogłowego uda,
  • mrowienia w stopach,
  • drętwienie nóg,
  • trudności z poruszaniem,
  • przykurcze mięśniowe,
  • osłabienie mięśni, łącznie z ich zanikiem w dolnej partii pleców,
  • ból na dole pleców w nocy i problemy ze snem nim powodowane.

Leczenie lumbago

Doraźne leczenie postrzału to stosowanie leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych oraz rozkurczowych. Ważne jest jednak, aby nie poprzestać na stosowaniu farmakoterapii, ale rozpocząć rehabilitację, która jest dużo skuteczniejsza. Bardzo często w leczeniu lumbago stosowane są zmniejszanie napięcia mięśniowego oraz kinezyterapia, czyli leczenie ruchem. Warto też skorzystać z masażu rozluźniającego, zabiegów z zakresu fizykoterapii, takich jak: laseroterapia czy magnetoterapia. Przy lumbago należy także zmienić swoje nawyki i włączyć do swojego planu zajęć codzienną, umiarkowaną aktywność – najlepiej ćwiczenia, które zaleci fizjoterapeuta.

Lumbago to dokuczliwa choroba, która utrudnia normalne funkcjonowanie, a w skrajnych przypadkach może je całkowicie uniemożliwić. Dlatego nie należy bagatelizować jej objawów, tylko udać się do specjalisty w celu rozpoczęcia odpowiedniej terapii oraz zmienić swoje codzienne nawyki.