Skolioza. Skąd się bierze i jak ją leczyć?

Skolioza jest skrzywieniem kręgosłupa na jego trzech płaszczyznach:

• czołowej (wówczas mówi się o bocznym skrzywieniu kręgosłupa),
  • strzałkowej (ten rodzaj nazywany jest ordoskoliozą lub kifoskoliozą),
  • poziomej.

Kręgosłup posiada naturalnie łukowatą formę. Przy skoliozie przybiera postać litery S. Zazwyczaj chorobowy zmieniony jest piersiowy odcinek kręgosłupa, czyli górna część pleców lub fragment między odcinkiem piersiowym a lędźwiowym.

Jakie są przyczyny powstawania skoliozy?

Najczęstszą przyczyną powstawania skoliozy u dzieci jest niedostateczna ilość ruchu w ciągu dnia oraz nieprawidłowa postawa podczas siedzenia przy biurku.

Schorzenie może mieć także charakter wrodzony lub też może być spowodowane różnicą długości kończyn. Towarzyszy chorym na dystrofię mięśniową i porażenie mózgowe.

Metody leczenia skrzywienia kręgosłupa

Skoliozę leczy się przede wszystkim poprzez gimnastykę korekcyjną.

Oferowane przez naszą klinikę rehabilitacyjną ćwiczenia dobierane są indywidualnie do każdego dziecka, w zależności od stopnia zaawansowania wad postawy. Pomagają przywrócić sprawność i odzyskać prostą sylwetkę.

W terapii wcześnie wykrytej skoliozy zaleca się również regularne chodzenie na basen.

W cięższych przypadkach stosuje się gorsety ortopedyczne, wymuszające właściwe ustawienie kręgosłupa. Należy je nosić przez kilkanaście godzin na dobę lub w nocy. Jeśli kąt skrzywienia wynosi ponad 60 stopni niezbędne jest leczenie operacyjne, które polega na wszczepieniu metalowych aparatów i implantów.

Kilka podstawowych ćwiczeń na skoliozę

Nasi wysoko wykwalifikowani rehabilitanci podczas terapii stosują różnego rodzaju ćwiczenia. Mogą zalecić na przykład wykonywanie naprzemienne wykroków prawą i lewą nogą. Ćwiczenie wykonuje się z pozycji stojącej. Stopy muszą być ustawione na szerokość bioder jak najdalej z przodu.

W czasie rehabilitacji stosuje się również piłkę. Siedząc na niej ze stopami rozstawionymi na szerokość bioder, należy unosić na przemian kolana w stronę brzucha.

Skoliozę da się wyleczyć, o ile wykryje się ją  odpowiednio wcześnie i zastosuje właściwą rehabilitację.