Dlaczego fizjoterapia uroginekologiczna jest szczególnie ważna w ciąży?

kobieta w ciąży

Fizjoterapia uroginekologiczna jest stosunkowo młodą gałęzią fizjoterapii, która skupia swoje działania wokół mięśni dna miednicy oraz ich dysfunkcji, które u sporej grupy kobiet pojawiają się po porodzie. Wśród najczęściej diagnozowanych problemów wyróżnić można problemy z nietrzymaniem moczu oraz brak satysfakcji seksualnej, ale fizjoterapia uroginekologiczna zajmuje się także bólami kręgosłupa czy pielęgnacją blizny po cesarce.

Dlaczego kobiety w ciąży powinny uczęszczać na fizjoterapię uroginekologiczną?

Fizjoterapia uroginekologiczna jest przeznaczona dla każdej kobiety, niezależnie od jej wieku czy stanu fizjologicznego. Dzięki niej można zadbać o mięśnie dna miednicy, nauczyć się poprawnego oddychania oraz wykonywania codziennych czynności w sposób nieobciążający nadmiernie organizmu. Jako że podczas ciąży cały układ ruchu kobiety jest mocno obciążony, uczęszczanie na fizjoterapię uroginekologiczną jest jeszcze bardziej wskazane.

Wizyty u tego specjalisty są również swego rodzaju profilaktyką przeciwko rozejściu się mięśnia prostego brzucha, nazywanego również kresą białą. Dodatkowo odwiedzając fizjoterapeutę uroginekologicznego, można lepiej przygotować się do porodu, a także dowiedzieć się, jakie ćwiczenia ułatwią szybszy powrót sylwetki do wyglądu sprzed ciąży. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom oddechowym oraz nauce spinania i rozluźniania mięśni miednicy kobieta może lepiej znieść trudy porodu i uniknąć powikłań.

Kiedy odwiedzić fizjoterapeutę uroginekologicznego?

Fizjoterapię uroginekologiczną można rozpocząć nie wcześniej niż w II trymestrze ciąży, kiedy ustępują dolegliwości oraz spada ryzyko poronienia. Warto kontynuować ją aż do osiągnięcia zamierzonych celów oraz regularnie wykonywać ćwiczenia w domu, co zapewni dobry stan mięśni.