Bóle kręgosłupa. Problem cywilizacyjny?

Bóle kręgosłupa, z którymi coraz częściej do gabinetów fizjoterapeutów zgłaszają się pacjenci, to schorzenie, które możemy nazwać chorobą cywilizacyjną. Takie sformułowanie oznacza, że jej przyczyny tkwią we współczesnym stylu życia.

Jak jej zaradzić, dowiesz się z naszego wpisu.

Problem cywilizacyjny

Współczesny tryb życia oznacza wielogodzinne przebywanie w pozycji siedzącej. Siedzimy godzinami w pracy przy biurku, spędzamy czas w środkach lokomocji… Niestety, większość społeczeństwa preferuje także bierny odpoczynek; w pozycji siedzącej przed telewizorem czy ekranem laptopa.

Tymczasem wielogodzinne przebywanie w jednej pozycji, a także brak różnorodności i zmienności pozycji jest bardzo szkodliwe oraz powoduje przeciążenie kręgosłupa.Najczęstsze schorzenia, towarzyszące bólom tej części ciała, to ból dolnego odcinka kręgosłupa promieniujący do pośladka, uda lub kolana powodowany dyskopatią, rwą kulszową lub napięciem mięśnia gruszkowatego. Pacjenci często skarżą się także na bóle szyjnego i piersiowego odcinka kręgosłupa.

Warto uświadomić sobie, że również niewłaściwie dopasowana lub niewłaściwie dawkowana aktywność sportowa prowadzi do bólów pleców. Dlatego jeśli dotychczas prowadziliśmy siedzący tryb życia, aktywność sportową podejmujmy powoli.

Jak radzić sobie z bólami kręgosłupa?

Zamiast przyjmowania garści leków przeciwbólowych, sięgnijmy po inne metody radzenia sobie z bólem kręgosłupa.

W skrajnych przypadkach, gdy jest on naprawdę silny, skorzystajmy z rehabilitacji i masażu w specjalistycznym gabinecie fizjoterapeutycznym. Jeśli natomiast nie rozwinął się on jeszcze do tego stopnia, aby potrzebna była pomoc profesjonalistów, spróbujmy wprowadzić w życie kilka podstawowych zasad:

• co 20 minut w ciągu dnia, na przykład podczas pracy biurowej, zmieniajmy pozycję
  • co pół godziny wykonujmy skłony tułowia do przodu i do tyłu, a także skręty
  • raz na jakiś czas wykonujmy ćwiczenia, rozciągające mięsień gruszkowaty, dwugłowy uda oraz biodrowo lędźwiowy

Przynajmniej dwa razy w tygodniu zaplanujmy aktywność sportową, przy czym pamiętajmy, aby była ona stopniowo dawkowana, a jej rodzaj dopasowany do naszej obecnej sprawności. Najlepiej będzie zacząć od długich spacerów, pływania czy rowerowych przejażdżek.