Nasza Klinika - Rehabilitacja dzieci i dorosłych

Jak na co dzień zadbać o kręgosłup? cz.2

Nie dźwigaj dla zdrowego kręgosłupa

Wskazane jest, aby unikać dźwigania ciężkich przedmiotów. Jeśli już musimy, warto to zrobić umiejętnie. Dźwiganie nie oznacza np. podnoszenia telewizora. Ciężar nie musi być wcale taki wielki, aby zniszczył kręgosłup. Jeśli musimy podnieść coś ciężkiego, zaleca się zrobić to na ugiętych nogach z zachowaną lordozą lędźwiową. Podnoszenie ciężarów z ruchem rotacyjnym, czyli obróceniem się to szczególnie niekorzystna praktyka dla kręgosłupa. Nieprawidłowe dźwiganie ciężkich rzeczy to nawyk, nad którym nie od razu zapanujemy. Pamiętać należy o ugiętych nogach nawet kiedy bierzemy dziecko na ręce czy wyjmujemy rzeczy z bagażnika samochodu. Po każdym podniesieniu ciężaru zaleca się kilkakrotne odchylanie się do tyłu.

 

Zdrowiu kręgosłupa nie sprzyja pochylanie się, które może prowadzić do dyskopatii

To trudne do wdrożenia zalecenie, ponieważ pochylanie się to to element ruchów każdego dna, m.in. kiedy zakładamy buty, podnosimy coś co upadło czy przed spacerem z psem zakładamy mu szelki i obrożę. Warto jednak nauczyć się pochylać prawidłowo. Co zatem robić? Buty wiążmy przyklękając na jedno kolano. Wannę możemy myć klęcząc przed nią. Rzeczy z podłogi podnośmy na ugiętych nogach. Lepiej jest kucnąć niż się pochylać. Po każdym pochyleniu dobrze jest zrobić kilka przeprostów.

 

Unikanie pochylania głowy i pozycji głowy „żółwia” dla naszego kręgosłupa

Pochylamy głowę, gdy np. szukamy czegoś w torbie, wiążemy buty lub gotujemy. Każdy taki ruch może powodować zwiększenie przepukliny jądra krążka międzykręgowego w odcinku szyjnym kręgosłupa i pogorszenie objawów bólowych. Sposobem na te dolegliwości jest wyrobienie nowych przyzwyczajeń, czyli nie pochylanie głowy przy pisaniu smsa tylko branie telefonu do góry, aby napisać wiadomość itp. Dzięki zmianie nawyków jest szansa, że zmiany się nie pogłębią.

Pozycja „żółwia” to wysuwanie głowy do przodu. Wysuwanie głowy i jednoczesne pochylanie jej to szczególne zagrożenie dla  istniejącej, na razie niewielkiej przepukliny w kręgosłupie szyjnym. Pozycja "na żółwia" najczęściej spotykana jest u osób dużo pracujących przy komputerze. Sposobem na walkę z taką niekorzystną pozycją jest umieszczenie monitora na wysokości oczu, oparcie się, przysunięcie się do stołu i/lub przysunięcie monitora bliżej siebie jeśli już musimy patrzeć z bliska.

 

Stres i napięcie

Stres to powód wielu schorzeń, w tym również chorób kręgosłupa. Wiele łączy nasze złe samopoczucie fizyczne ze zdrowie psychicznym. Napięcie i stres mogą powodować nasilenie bólu. Jeśli ból jest silny, to relaks i ćwiczenia oddechowe mogą zmniejszyć napięcie mięśni i ból oraz dać poczucie kontrolowania stanu zdrowia.

 

Opinie pacjentów
X
Nasza Klinika - Rehabilitacja dzieci i dorosłych

Dmowskiego 39
05-850 Ożarów Mazowiecki
Godziny otwarcia:
Poniedziałek – piątek
7:00 – 21:00

Punkt pobrań badań laboratoryjnych
Wtorek 7:15 - 11:15
Dyrektor Kliniki Bogdan Bartkiewicz przyjmuje Interesantów w każdy czwartek w godz. 14:00 -16:00

Kontakt do biura kliniki: biuro@naszaklinika.com.pl


Inspektor Danych osobowych: Dorota Szmurło, mail: inspektor@mbrk.pl


Zobacz pełną mapę

Nawiguj

Masz pytania? Napisz do nas.

  • Deklaracja zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji zgłoszenia

    Zgoda na przetwarzanie danych w celu marketingu produktów i usług własnych

    Deklaracja zgody na kontakt marketingowy poprzez wiadomości elektroniczne

Zapisz się na wizytę