Samodzielna i pogodna jesień życia

Wszyscy się starzejemy, jednak aby przywitać jesień życia z uśmiechem i zachować sprawność przez długie lata należy o to odpowiednio zadbać. Najskuteczniejszymi sposobami są ruch i dieta.

Każdy człowiek w trakcie swojego życia doświadcza wielu sytuacji, które mogą wywierać negatywny wpływ na postawę i sposób poruszania, czego następstwem bywają patologiczne zmiany przynoszące ból i ograniczenia ruchu. Ponadto, osoby starsze narażone są na wystąpienie sarkopenii – schorzenia polegającego na utracie masy mięśniowej, jej wytrzymałości i siły. Szacuje się, że 14% osób w przedziale wiekowym od 65 do 75 lat wymaga pomocy w codziennych czynnościach, a liczba ta gwałtownie wzrasta w przypadku osób powyżej 85 roku życia i wynosi około 45%.

Przyczyny sarkopenii nie są do końca znane. Wyróżnia się dwa rodzaje choroby ze względu na przyczyny jej powstawania. Sarkopenia pierwotna związana jest z naturalnym procesem starzenia się organizmu, natomiast sarkopenia wtórna występuje wtedy, gdy utrata mięśni związana jest z chorobą, niedożywieniem lub brakiem aktywności fizycznej. Innym ważnym czynnikiem jest nadwaga. Jakość mięśni u osób otyłych jest niska z powodu zwiększonej śródmięśniowej tkanki tłuszczowej. Taki przerost tłuszczu prowadzi do osłabienia mięśni i w konsekwencji do niepełnosprawności. Utrata masy ciała u osób otyłych jest więc konieczna, powinna jednak być osiągnięta w taki sposób, by zachować tkankę mięśniową.

Kompleksowe podejście do leczenia dolegliwości ruchowych oraz sarkopenii pierwotnej i wtórnej powinno obejmować indywidualnie dopasowany trening medyczny oraz terapię żywieniową.

Główne zasady układania diety to:

• Zapewnienie odpowiedniej ilość kalorii

• Dostarczenie odpowiedniej ilość składników odżywczych

• Wyeliminowanie substancji szkodliwych

Trening medyczny to indywidualny zestaw ćwiczeń, który ma na celu poprawę funkcji ruchowej bez względu na wiek i kondycję osoby trenowanej.  Trener medyczny nie tylko przywróci sprawność zastanych stawów i uwzględni nasze ograniczenia wynikające np. z wcześniejszych kontuzji, chorób albo indywidualnej budowy ciała, ale przede wszystkim nauczy jak właściwie traktować swój organizm – tak by ruch jeszcze długo mógł sprawiać radość i pozwalać cieszyć się życiem!

KORZYŚCI:

• zmniejszenie dolegliwości bólowych

• poprawa ruchomości stawów

• poprawa wytrzymałości, siły i koordynacji

• poprawa funkcjonowania w codziennych czynnościach

• nauka kompensacji utraconych funkcji

• profilaktyka urazów

• zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej

• poprawa wytrzymałości chrząstki stawowej, więzadeł, ścięgien i mięśni

• propagowanie aktywnego i zdrowego stylu życia

WSKAZANIA:

• stan po złamaniach, zwichnięciach, skręceniach

• bóle przewlekłe kręgosłupa i stawów obwodowych

• wybrane jednostki neurologiczne

• profilaktyka osteoporozy

• otyłość

• stan po artroskopii stawu kolanowego ,barkowego

• endoproteza stawu kolanowego

• sarkopenia

W Naszej Klinice w Ożarowie Mazowieckim służymy pomocą w leczeniu wszelkich dolegliwości ruchowych i poprawianiu sprawności. Na miejscu skorzystać można z usług dietetyka oraz specjalistów od fizjoterapii.

W celu obniżenia kosztów terapii utworzyliśmy nowe zajęcia z treningu medycznego, które wykonywane są pod nadzorem instruktora, w grupie pacjentów z podobnymi schorzeniami. Dodatkową zaletą terapii grupowej jest możliwość przebywania wśród ludzi i wspierania siebie nawzajem, co tworzy swoiste tło emocjonalne, które przyspiesza proces rehabilitacji.